Wat is kwaliteitsvolle ouderenzorg, in de ogen van bewoners?

Onlangs verschenen er in de media artikels over ‘de rusthuizen’. In het parlement besproken we een aantal thema’s hieruit, aan de hand van artikels in Het Nieuwsblad. Wat denken we over de volgende quotes in de krant?

Thema 1: bandwerk

  • “Wie niet in het rusthuis hoeft te zijn, blijft er liever weg en wie er toch naartoe moet stelt dat liefst zo lang mogelijk uit.”
    Nu ik hier woon heb ik echt geen spijt. Ik voel me geruster.Ik ben hier niet eenzaam, hier leef je in een gemeenschap.
    Advies dat we willen geven aan mensen die twijfelen: stel je komst naar een woonzorgcentrum uit, maar ga wel al kijken naar de huizen om te zien welke goed zijn.
    Hier is het beter dan thuis. Thuis was ik alleen en lag ik de ganse dag in mijn bed.
    Liever thuis zijn dan in een rusthuis wonen is waar, maar als je zorgafhankelijkheid groter wordt dan kan het niet anders. 
  • “Er is een rigide dag planning. Allemaal op hetzelfde uur opstaan, ontbijten, wassen en naar de WC gaan.”
    Néé, dat is hier echt niet zo. Ze passen zich aan iedereen aan. We moeten niet in de rij gaan staan om te plassen. We mogen ons eigen ritme volgen.

Thema 2: werkdruk

  • “Als een bewoner een babbeltje wilt doen, dan moet ik die onderbreken omdat ik geen tijd heb hiervoor.”
    Het is ook wel afhankelijk van persoon tot persoon, de ene maakt makkelijker tijd voor een babbel dan de andere.
    Daar is wel iets van te zeggen. Ze moeten soms ineens naar iemand anders als er een belletje komt.
    Het is wel afhankelijk van het moment van de dag. Op bepaalde momenten zie je dat ze echt wel met een persoon meer zouden mogen zijn. Bijvoorbeeld in de ochtend. In de namiddagen is er meer tijd.
    De medewerkers zetten zich hier 100% in. Als je met iets zit, dan zien ze dit snel en komen ze. Of als je vraag om te komen praten, dan komen ze zeker.
    We helpen ook elkaar als bewoners en dat helpt ook.

Thema 3: de privégroepen palmen de markt in

  • “Bewoners in commerciële rusthuizen krijgen slechtere zorgen omdat alles om geld draait”
    Op bezoek in zo een woonzorgcentrum heb ik gezien dat de mensen op een rij zaten in hun rolstoel, aan het wachten om elk om de beurt naar de WC te gaan.
    We vrezen dat het klopt.

Thema 4: Inspecties

 

  • “Een uur wachten op hulp na een belletje’s”
    Is echt overdreven. Wij moeten niet lang wachten.
    Nachts kan het wat langer duren, dan moeten ze soms van verder komen.
     

Thema 5: de grote enquête

  • Dit is de opdracht van de woonzorgcentra: de deuren open gooien en mensen van buitenaf naar binnen krijgen om het schrikbeeld weg te krijgen.
    Mond aan mond reclame is het best. Opendeur is niet echt helpend, want dan kan je laten zien wat je wil. Bij iemand op bezoek komen om een realistisch beeld te krijgen. En als bewoners zelf positief zijn en positief ingesteld zijn als er iemand op bezoek komt. Dat is de beste reclame. 
  • De prijs geeft de doorslag in de keuze van een woonzorgcentrum
    Aanvoelen van warmt is belangrijk. Het is hier open en aangenaam en dat voel je direct.
    Er zijn veel verschillen en ook wat er in zit. Voor de meesten telt prijs maar niet doorslaggevend. Wel de naam en de ligging, vooral dan voor de kinderen.